Hoe u zich kunt voorbereiden op een online interview

vacatures

Een telefoontje is meestal het eerste contact met een potentiële werkgever. Het gesprek kan kort zijn – slechts een paar verhelderende vragen en een korte functiebeschrijving, en dan een uitnodiging voor een volwaardige vergadering. Nu gaan ze vaak online – hiervoor zijn veel technische mogelijkheden. Het is echter meestal moeilijker om op zo’n bijeenkomst ‘persoonlijke charme aan te nemen’ dan tijdens persoonlijk persoonlijk contact. Hoe bereid ik me voor op telefonische en online interviews? Welke functies hebben ze?
Irina Khomenko
Irina Khomenko
loopbaanadviseur, hoofd HR-projecten
Een kort telefoongesprek kan plaatsvinden met of zonder voorafgaande afspraak van de gesprekstijd, vooral als uw cv een telefoonnummer heeft dat is gemarkeerd als de voorkeursmethode voor contact. Het is waar dat veel recruiters, geleid door moderne regels van zakelijke etiquette, voordat ze bellen, er de voorkeur aan geven eerst te verduidelijken (bijvoorbeeld in een messenger) of het voor u handig is om te praten. Maar dit is niet altijd het geval.

Als de oproep onverwacht is beantwoord, kunt u natuurlijk beleefd uitleggen dat u op dit moment niet kunt spreken, en aanbieden om op een ander tijdstip te bellen (het zou fijn zijn om meteen de interval te noemen die u het beste uitkomt). Dit is beter dan struikelen en verwarring door opwinding. Toegegeven, in het geval van korte gesprekken is er meestal geen ernstige reden tot bezorgdheid: u wordt hoogstwaarschijnlijk gevraagd hoe relevant de vacature voor u is, en mogelijk zullen zij een paar verhelderende vragen over uw cv stellen. Het is ook beter om een ​​plotselinge oproep uit te stellen als het voor u geen probleem is om te praten, maar door het lawaai om u heen kunt u de gesprekspartner misschien niet horen.

Uiteraard zijn volwaardige online interviews natuurlijk in ieder geval gebruikelijk om eerst een afspraak te maken op dezelfde manier als bij persoonlijke ontmoetingen. Een voorlopige overeenkomst geeft u de mogelijkheid om u voor te bereiden en rekening te houden met de eigenaardigheden van virtuele communicatie.

Voorbereiding op een gepland interview
1. Kies en bereid een plek voor uw communicatie voor
Vraag de interviewer van tevoren hoe lang u nodig heeft. Als u vanuit huis belt, waarschuw dan uw familie dat u met een bepaalde tijdsinterval niet gestoord mag worden en dat u stilte nodig heeft (achtergrondgeluiden in huis leiden af ​​en vervagen de indruk). Als u kleine kinderen heeft, is het ideaal om te bellen tijdens het wandelen, slapen of rustige bezigheden. Een goede headset voor communicatie (koptelefoon met microfoon) kan ook de situatie redden – het verwijdert meestal externe geluiden of dempt ze op zijn minst, terwijl het er tegelijkertijd voor zorgt dat je stem goed wordt gehoord. Als je geen headset als deze hebt, heb je misschien een vriend om een ​​dag te lenen.

Wanneer bellen vanuit huis geen optie is, is het eerste idee meestal om vanuit een café te praten. Maar het is verre van de beste. Ten eerste moet je nog steeds proberen een café te vinden zonder achtergrondmuziek. Ten tweede hoor je een zoemend aantal stemmen en vele andere geluiden (onthoud hoe luid koffiemachines kunnen zijn). Tegelijkertijd zult u, gezien het vertrouwelijke karakter van het gesprek, waarschijnlijk op gedempte toon spreken, zodat anderen u niet horen, en als gevolg daarvan zal de recruiter u ook niet horen. Zorg er daarom bij het kiezen van een plaats van tevoren voor hoeveel mensen er op dit moment zijn en of u kunt vragen om de muziek een tijdje uit te zetten, als die er gewoonlijk is. En natuurlijk moet je van tevoren nagaan wat er met de verbinding is.

Andere opties: een autosalon (van jou of een gehuurde) of gewoon een rustige straat (uiteraard bij mooi weer).

2. Zorg voor het uiterlijk en de visuele achtergrond
Wat ziet uw gesprekspartner achter uw rug als u thuis bent? Het is niet geweldig als het keukengerei of de ‘creatieve puinhoop’ thuis nog steeds een zakelijk gesprek is dat een zakelijke geest nodig heeft. Beter is het gewoon een muur. Veel populaire online vergadersoftware hebben instellingen waarmee u een virtuele achtergrond kunt instellen (kies neutrale in plaats van fantastische weergaven) of uw echte achtergrond kunt vervagen zodat er geen details te zien zijn.

Aangezien je eigenlijk een formele vergadering hebt (zij het online), zijn pyjama’s en andere huiskleding natuurlijk onaanvaardbaar. Dit geldt trouwens ook voor een pyjamabroek – het is geen feit dat je alleen tot aan je middel de hele tijd in het frame zit. Wat als u tijdens een gesprek ineens onverwacht moet opstaan ​​(bijvoorbeeld om documenten mee te nemen of een router te repareren)?

En nog een ding: het formaat van interviews op afstand is soms ontspannend. Het lijkt erop dat er niets “zo” is als je tijdens een gesprek thee en koffie drinkt, rookt, een lichte snack eet. Denk: zou je dit doen tijdens een zakelijke bijeenkomst? Het is één ding om water door te slikken als je keel droog is, en iets heel anders om constant iets te nippen en te kauwen. Overigens, zelfs als het geen videogesprek is, zijn dergelijke dingen perfect hoorbaar.

3. Installeer en test de verbinding
Wanneer het geld op de gsm of voor de internetverbinding direct voor het gesprek ophoudt, is dat in zekere zin anekdotisch, maar vaker is het helemaal niet grappig. Zeker als je daardoor je droombaanbijeenkomst mist.

Als je de communicatiemethode die je afgesproken hebt voor een online meeting (Skype, Zoom, Microsoft Teams, etc.) niet elke dag gebruikt, is het beter om deze vooraf te testen – aan de vooravond van het gesprek en nog eens 15 minuten ervoor om tijd te hebben om de problemen op te lossen als ze willen. Controleer je microfoon en camera. Als je trouwens een online interview hebt gekregen, dan is er natuurlijk een video bij betrokken. U wordt niet begrepen als u ervoor kiest om de camera niet aan te zetten – het is alsof u naar kantoor gaat voor een interview, maar communiceert via de deur.

Als u niet erg bekend bent met het programma dat voor de oproep wordt gebruikt, probeer het dan van tevoren te begrijpen. Het is beter dan rondneuzen tijdens een telefoontje of om hulp in te roepen van dierbaren tijdens een gesprek.

Volgens de onuitgesproken regel belt de kandidaat op het afgesproken tijdstip, tenzij anders overeengekomen. En dit is het geval wanneer zelfs een vertraging van vijf minuten kritiek is (ongeacht of u belt of belt). Het is in uw beste belang om punctueel te zijn. De meeste programma’s voor online vergaderingen bieden een functie als virtuele wachtkamer, dus het is niet nodig om strikt minuut voor minuut naar de vergadering te “komen” (je zult niemand verrassen), het is heel normaal om dit te doen 5 minuten voor aanvang.

4. Bereid al het belangrijke voor
Je hebt minimaal je cv en jobtekst nodig, evenals een vel papier voor notities. Idealiter, als u van tevoren een lijst maakt van de vragen waarin u geïnteresseerd bent, en een plan schetst om over uzelf te vertellen, stelt u een “spiekbriefje” samen met informatie over het bedrijf die nuttig kan zijn tijdens het gesprek.

Overigens zijn interviews op afstand handig, juist omdat je aantekeningen kunt maken die voor jezelf belangrijk zijn en minder opvallend naar de lege plekken kunnen kijken dan wanneer je elkaar persoonlijk ontmoet.

Als uw beroep er een is waarbij een portfolio betrokken is, sta dan klaar om voorbeelden te sturen van het werk dat zal worden besproken in de vergaderchat. Onthoud in ieder geval van tevoren in welke map u deze bestanden hebt, zodat u tijdens een gesprek geen tijd verliest met zoeken. Het is ook handig om de functie van het tonen van uw scherm aan de gesprekspartner te gebruiken (het is beschikbaar in bijna alle programma’s voor online vergaderingen) om bijvoorbeeld een presentatie te laten zien.

5. Denk na over uw antwoorden
Deze regel is van toepassing op elk interviewformaat. U wordt beslist gevraagd om kort over uzelf te vertellen, over uw laatste baan, waar u verantwoordelijk voor was of verantwoordelijk voor was, wat u hebt bereikt, de redenen om daar weg te gaan, en zij zullen vragen naar salarisverwachtingen en andere wensen voor werk. Er zijn typische vragen die het vaakst worden gesteld in interviews.

Als u zelfs maar een beetje tijd neemt om u voor te bereiden op de vergadering, zult u meer zelfvertrouwen krijgen.

6. Wees hoffelijk en vriendelijk
Deze regel is natuurlijk altijd belangrijk. Maar vooral met een gesprek op afstand. Zelfs als u videocommunicatie gebruikt, geeft dit niet het effect van face-to-face communicatie (om nog maar te zwijgen van het feit dat het beeld achterblijft bij het geluid). U bevindt zich in een situatie waarin uw stem een ​​indruk van u wekt – de toon waarop u met de gesprekspartner communiceert, is van groot belang. En een zorgvuldige keuze van uitdrukkingen.

Er zijn onderzoeken die aantonen dat de eerste indruk over een persoon wordt gevormd door 55% van de non-verbale communicatie (lichaamstaal en uiterlijk), 38% – van de stem en 7% – van woorden. Maar wanneer u aan de telefoon spreekt, wordt de indruk van u gevormd door uw stem (70%) en de woorden die u uitspreekt (30%).

Probeer op een vriendelijke toon te spreken, duidelijk en niet te zacht. Pauzeer regelmatig en vraag of u goed kunt horen. Of laat de interviewer gewoon reageren tijdens de pauze. Let op, het beeld van de gesprekspartner zit niet ‘vast’. Er zijn onaangename situaties – als het lijkt alsof de gesprekspartner lange tijd stil is geweest, omdat hij opgetogen is over je welsprekendheid, maar in feite heb je in de leegte gesproken voor enkele minuten, omdat de verbinding is verdwenen.

Glimlach. Zelfs als je gesprekspartner je niet ziet, is er altijd een glimlach in zijn stem te voelen. En dit is een van de gemakkelijkste manieren om de interviewer voor zich te winnen.

Na het afronden van het gesprek bedank je je interviewer met een persoonlijk bericht. Dit is een elementaire regel van een goede vorm, maar niet iedereen houdt zich eraan. Laat het u onderscheiden van de dozijn kandidaten waarmee de recruiter praat.

Om de een of andere reden denken maar weinig sollicitanten over zo’n factor na: zelfs als je niet bij elkaar paste met deze vacature, kunnen er in dit bedrijf of deze recruiter in de toekomst andere geschiktere vacatures zijn. Een goede indruk van jezelf achterlaten is een nuttige eigenschap. Dit is van toepassing op elk interviewformaat.

Het belangrijkste voordeel van de selectiefase op afstand is tijdwinst. U hoeft het niet uit te geven tijdens de rondreis. Als tijdens het communicatieproces duidelijk wordt dat dit werk niet bij je past, dan is dat oké. De bespaarde tijd kan worden besteed aan het zoeken naar de beste deal. Succes!

https://www.vindazo.be

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.