Weekjesafari
Image default
Onderwijs

Workshops: leren is heus wel een werkwoord!

Workshops, de gelegenheid om werkend te leren

Leren doe je als kind op meerdere manieren. Je luistert bijvoorbeeld naar wat de leraar te vertellen heeft. Het is echter bewezen dat heel wat van de vertelde leerstof na een tijdje verloren gaat. Leerstof moet dan ook vaak herhaald wordt, totdat het echt opgenomen wordt door het kind. Een andere manier van leren is door dingen zelf te gaan doen. Bij deze manier van leren blijft het geleerde sneller en ook langer hangen, ook dat is bewezen. Door regelmatig workshops te organiseren in je school, krijgen kinderen een ander manier van leren aangeboden: het zelf gaan doen. Een combinatie met de andere lessen is dan ook dé ultieme manier om te leren.

Welke workshops uitkiezen?

Deze vraag is zo moeilijk te beantwoorden. In feite kun je alles wat kinderen willen/moeten leren, in workshops gieten. Dat zou echter te veel van het goede zijn. Het doel van workshops zou hierbij snel verloren gaan. Workshops hebben het beste resultaat wanneer ze georganiseerd worden in het kader van de rest van de leerstof. Maar welke keuze maak je? Als schoolhoofd heb je met meerdere elementen rekening te houden: je budget, de beschikbaarheid van de leerlingen, de plek waar je workshops kunt houden en dergelijke meer. Het meest efficiënte is dan ook om met een externe organisator van workshops samen te werken. Je bespreekt wat je wil en wat je doelstellingen zijn.

Hoe je workshops laten aansluiten bij je leerprogramma

Om te beginnen kies je het aantal workshops per klas, per jaar… Dan kun je een domein kiezen: muziek, theater, techniek, digitale media, beeldende kunst… En je kunt ook een thema kiezen: milieubescherming, zichzelf beter leren kennen, wereldmuziek… Bijna alles is mogelijk. Door leraars te betrekken bij je workshops, laat je deze aansluiten bij de leerstof. Je kunt een workshop zelfs beschouwen als een gegeven les en er eventueel examens aan koppelen. Als schoolhoofd mag je een workshop gerust als ‘werken’ beschouwen. Ook al gebeurt het vaak speels, toch is het voor kinderen een werkmoment: ze werken naar een bepaald doel toe en nemen heel wat kennis en vaardigheid mee voor de toekomst!

https://grotebroer.com