Een trillend ooglid? 5 tips om dit tegen te gaan

Een trillend ooglid? 5 tips om dit tegen te gaan

Je kent het wel, je bent niet helemaal fit en hebt last van een trillend ooglid. Dit is onschuldig maar wel erg irritant. Een trillend ooglid kan bij iedereen voorkomen en brengt geen schade aan. Hoe lang het aanhoudt verschilt per oog, maar dit is meestal maar enkele minuten. Sommige mensen hebben er echter dagenlang last van. Een trillend ooglid kan door verschillende dingen veroorzaakt worden. Gelukkig zijn er ook veel manieren om het te voorkomen en tegen te gaan. Hieronder lees je de mogelijke oorzaken en 5 tips om een trillend ooglid tegen te gaan.

Oorzaken van een trillend ooglid

Hoe komt het nou dat een ooglid spontaan gaat trillen? Dit kan veroorzaakt worden op meerdere manieren. De grootste en meest voorkomende oorzaken van een trillend ooglid zijn vermoeidheid en stress. De spanning in je lichaam kan zorgen voor een trillend ooglid doordat de zevende hersenzenuw overactief wordt gebruikt. Hiernaast kan het langdurig kijken naar een beeldscherm of boek zorgen voor een trillend ooglid. Ook een gebrek aan bepaalde voedingsstoffen zoals magnesium (dit is echter niet wetenschappelijk bewezen) en vitamine B12 kunnen een trillend ooglid veroorzaken. Een hoge inname van alcohol en koffie kunnen hiernaast zorgen voor een activerende werking van de ooglidspieren waarbij een trillend ooglid kan ontstaan.

Tips om een trillend ooglid tegen te gaan

Gelukkig zijn er meerdere mogelijkheden om van een trillend ooglid af te komen. Hieronder lees je 5 tips om een trillend ooglid tegen te gaan: 

  1. Stress verminderen: Als stress de oorzaak is van je trillende ooglid is het meer dan belangrijk dat je zorgt voor stressvermindering. Er zijn meerdere manieren waarop je kunt ontspannen en hierdoor zorgt voor minder stress. Voorbeelden hiervan zijn meditatie-, ontspannings- en ademhalingsoefeningen, maar ook yoga en mindfulness zijn hiervoor effectief.
  2. Rust nemen: Het is van belang dat je tussen je werkzaamheden door voldoende rust neemt. Hierbij hebben je ogen ook pauzes van je boek of beeldscherm nodig.
  3. Juiste voedingsstoffen: Het binnenkrijgen van de juiste voedingsstoffen door gezond en gevarieerd te eten zorgt dat je geen gebrek aan belangrijke voedingsstoffen veroorzaakt.
  4. Masseren: In sommige gevallen helpt het om je ooglid zacht te masseren, waardoor deze rustig wordt en stopt met trillen.
  5. Koffie en alcohol inname verminderen: Let op met de hoeveelheid alcohol en koffie die je consumeert. Wanneer je dit veel en vaak doet is het verstandig hiermee te minderen, zo zorg je voor een kleinere kans op een trillend ooglid.
https://liberi.nl/

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.